Wieża Ratuszowa w Krakowie

Ratusz na Rynku Głównym istniał w latach ok. 1300-1820 i był jedną z najstarszych siedzib władz miejskich w Polsce, po której pozostała jedynie Wieża Ratuszowa w Krakowie. Jak wspominaliśmy w materiale o Sukiennicach (Galeria Sztuki Polskiej XIX w.) te budowano obok ratusza lub były jego częścią. Dziś nadal znajdują się obok siebie.

Ważną częścią rynku jest również Bazylika Mariacka ze swym pięknym wnętrzem. Zapraszamy do wspólnego zwiedzania woj. małopolskiego i nie tylko na blogu www.myzwiedzamy.pl.

Rynek Główny w Krakowie z Wieżą Ratuszową, Sukiennicami oraz Bazyliką Mariacką
Rynek Główny z Wieżą Ratuszową, Sukiennicami oraz Bazyliką Mariacką

Wieża Ratuszowa w Krakowie – historia Ratusza

Pierwsza informacja o ratuszu pochodzi z roku 1316. Dokumenty mówią o tym, że już w 1384 r. istnieje w budynku więzienie a pod koniec XIV w. dobudowano do niego Dom Notariusza. W połowie XIV w. ratusz rozbudowano i zyskał trzecie piętro. Na początku XV w. powstała gotycka Wieża Ratuszowa i to ją będziemy dziś zwiedzać.

Rok 1547 to dobudowanie nowego więzienia ratuszowego a około 15 lat później powstaje Spichlerz. W ratuszu umieszczono również arsenał na drugim piętrze od strony wschodniej, które powstało w 1678 r. W tej części powstał również balkon, który zawalił się w 1702 r. i przygniótł szwedzkich żołnierzy.

Wieża Ratuszowa w Krakowie widoczna jest z Rynku Głównego za Sukiennicami patrząc od strony pomnika Adama Mickiewicza.
Wieża Ratuszowa widoczna jest z Rynku Głównego za Sukiennicami patrząc od strony pomnika Adama Mickiewicza.

Po 1782 r. zbudowany został odwach, czyli wartownia. Jak już się przekonaliśmy krakowski ratusz (30 x 10 m) był budynkiem kompleksowym, do którego przylegało wiele innych obiektów pełniących różne funkcje. Między nimi istniał wewnętrzny dziedziniec straceń, na którym odbywały się egzekucje na skazanych, którzy przetrzymywani byli w więzieniu mieszczącym się w podziemiach ratusza.

W okolicy Wieży Ratuszowej w Krakowie podziwiamy piękne dorożki oczekujące na turystów
W okolicy Wieży Ratuszowej podziwiamy piękne dorożki oczekujące na turystów

W budynku istniało wiele ważnych pomieszczeń takich jak: Izba Rady (funkcja sali sądowej), Izba Ławnicza i Kupiecka, Sala Ratuszowa, Gmach Królewski, kaplica ratuszowa i inne.

Rynek Główny w Krakowie z wieloma ciekawymi zabytkami i nowoczesną dorożką

Po II wojnie światowej zburzono obiekty w okolicy Wieży Ratuszowej w tym neogotycki odwach kojarzony z okupantem. Po dawnym ratuszu został tylko obiekt z punktem widokowym, na który zaraz wejdziemy. Zapraszamy do zwiedzania jego wnętrz.

Wieża Ratuszowa w Krakowie

Wieża Ratuszowa w Krakowie – przed wejściem do środka

Wchodzimy na Rynek Główny w Krakowie i na pierwszym planie obserwujemy pomnik wieszcza Adama Mickiewicza. Nieco w głębi podziwiamy Sukiennice, które wraz z Galerią Sztuki Polskiej XIX w. opisaliśmy w poprzednim wpisie. Za halą targową pojawia się wysoka wieża, która wraz z tymi w Bazylice Mariackiej góruje nad rynkiem. Zaintrygowani zmierzamy w jej kierunku.

Przechodzimy nieco w bok i Wieża Ratuszowa pokazuje się nam w całej okazałości. Im bliżej jesteśmy tym wydaje się nam wyższa a przecież niedługo będziemy się wspinać na punkt widokowy na jej szczycie.

Wieża Ratuszowa w Krakowie tuż przy Sukiennicach
Wieża Ratuszowa tuż przy Sukiennicach

Tuż przy wieży znajduje się rzeźba „Eros Bendato”. Tę w 2005 r. podarował miastu artysta światowej klasy Igor Mitoraj. Zastrzegł jednak, że musi ona znaleźć swoje miejsce na Rynku Głównym. Od tamtej pory wszyscy turyści robią sobie z nią zdjęcia. Dzieła rzeźbiarza podziwiają również w Paryżu, Rzymie, Londynie, Japonii i USA oraz Warszawie i Poznaniu.

Cechą charakterystyczną dzieł jest to, że odwzorowują usta ich autora. Możemy powiedzieć, że jest to oryginalny podpis artysty, który zmarł w Paryżu w 2014 r. w wieku 70 lat.

Rzeźba „Eros Bendato” Igora Mitoraja na Rynku Głównym w Krakowie

Przed wejściem do wieży oglądamy również makietę ratusza, która przedstawia jego wygląd z końca XVIII w.

Do wnętrza wchodzimy po niewielkich schodkach. Wejścia strzegą dwa lwy wykonane na początku XIX w.

Wieża Ratuszowa w Krakowie – wnętrze oraz punkt widokowy

Sala na parterze to dawny skarbiec, gdzie przetrzymywano m.in. insygnia rajców. Koniecznie zwracamy uwagę na europejski unikat, czyli zestaw 14 gmerków z 1444 r. Są to znaki osobiste lub rodzinne umieszczane np. na pieczęciach bądź też przedmiotach użytkowych lub budowlach.

W wieży znajdują się również makiety ratusza z różnych okresów. Jeśli dodamy do tego tę znajdującą się przed wejściem to możemy prześledzić jak w różnych czasach zmieniał się jego wygląd. Zaczynamy od pierwszej połowy XIV w.

Krakowski ratusz z pierwszej połowy XIV w.

Kolejna makieta przedstawia obiekt w fazie gotyckiej z około 1524 r. Obserwujemy wyraźne zmiany a szczególnie pojawiającą się wysoką wieżę, w której właśnie się znajdujemy.

Na wyższe kondygnacje dostajemy się po kamiennych schodach umieszczonych w wąskiej i stromej klatce schodowej. Stopni tych jest 110. Nic dziwnego, że aż tyle przecież Wieża Ratuszowa ma 70 m wysokości. Ciekawostką jest to, że jest ona krzywa, ponieważ od pionu odchyla się o 55 cm.

Sala na I piętrze posiada jedno z najpiękniejszych wnętrz gotyckich w Krakowie. Ostatnia renowacja przywróciła sklepienie krzyżowo-żebrowe oraz odkryła pozostałości polichromii oraz złoceń.

Dekoracje rzeźbiarskie sprawiają, że mogło to być pomieszczenie reprezentacyjne. Sądzi się, że służyło za kaplicę rajców gdzie podczas ceremonii byli oni zaprzysięgani wraz z burmistrzami.

Z wieży dawnego ratusza oglądamy fragment Rynku Głównego w Krakowie
Z wieży dawnego ratusza oglądamy fragment Rynku Głównego

Zdobywamy kolejne kondygnacje

Wspinamy się wyżej na II piętro. Tu pomieszczenie oświetlają trzy ostrołukowe okna.

Przez jedno z nich wypatrzyliśmy wieżę Bazyliki Mariackiej, którą niedawno zwiedziliśmy i opisaliśmy w jednym z poprzednich wpisów.

W tym pomieszczeniu pokazane są również rekonstrukcje średniowiecznych strojów mieszczańskich. Jeden z ubiorów pochodzi z II połowy XV w. i należy do zamożnej kobiety.

Podziwiamy tu również inne ładnie wykonane dekoracje.

Docieramy na punkt widokowy

Wspinając się na kolejne kondygnacje przechodzimy przez salę na 3 piętrze gdzie oglądamy archiwalne fotografie. Jeszcze wyżej atrakcją jest ufundowany w 1967 r. mechanizm zegarowy. My jednak docieramy na punkt widokowy. Stąd podziwiamy opisane wcześniej Sukiennice oraz Bazylikę Mariacką.

Patrzymy w trochę innym kierunku i obserwujemy położony na wzniesieniu Zamek Królewski na Wawelu. Tam też już wkrótce dotrzemy.

Widać doskonale, że dużo ciekawych atrakcji turystycznych leży w zasięgu wzroku. Postaramy się je Wam zaprezentować i zachęcić do aktywnego udziału w turystyce. Tym czasem zapraszamy do wspólnego zwiedzania na blogu www.myzwiedzamy.pl