Wysoka Brama w Olsztynie

Wysoka Brama w Olsztynie. Widok od strony Starego Miasta

Wysoka Brama w Olsztynie pochodzi z XIV w. i jest jednym z bardziej znanych i rozpoznawalnych zabytków miasta w stylu gotyckim. Przechodziliśmy już pod nią idąc na Targ Rybny oraz kiedy wędrowaliśmy do katedry. Wspominaliśmy o niej, ale poznajmy ją trochę bliżej.

Wysoka Brama od strony Starego Miasta

Wysoka Brama w czasach powstania nazywana była Bramą Górną i podobnie jak dwie inne, które już nie istnieją wchodziła w skład murów obronnych Olsztyna. Otaczały one Stare Miasto oraz Zamek Kapituły Warmińskiej i zostały częściowo odbudowane. Idziemy od centrum na starówkę i wita nas taki widok.

Wysoka Brama w Olsztynie. Widok od strony Ratusza w kierunku Starego Miasta.
Wysoka Brama. Widok od strony Ratusza w kierunku Starego Miasta

Wysoka Brama w Olsztynie – historia

Wybudowano ją, jako część fortyfikacji obronnych w roku 1378 po wytyczeniu północnych granic miasta. W obecnej formie odbudowano ją w tym miejscu pod koniec XV w.

Wysoką Bramę w czasie jej istnienia wielokrotnie modernizowano oraz dostosowywano do funkcji, którą akurat pełniła. Od 1788 r. była zbrojownią szwadronu dragonów, od 1858 więzieniem natomiast od 1898 mieścił się w niej komisariat policji. W 2003 r. ponownie ją odnowiono i wtedy umieszczono na niej wizerunek Matki Bożej Królowej Pokoju.

Wizerunek Matki Bożej Królowej Pokoju nad przejściem pod Wysoką Bramą

Podarował go Olsztynowi papież Jan Paweł II, którego wizerunek również znalazł się na murach bramy.

Wizerunek Jana Pawła II na murach Wysokiej Bramy w Olsztynie
Wizerunek Jana Pawła II na murach Wysokiej Bramy

Oba te elementy znajdują się na ścianie od strony Starego Miasta.

Wysoka Brama w Olsztynie.  Wizerunek papieża i mozaika, którą podarował Olsztynowi
Pamiątki przypominające o polskim papieżu na Wysokiej Bramie

W 2012 r. przed bramą od strony Ratusza podczas prac archeologicznych odkopano fundamenty pierwotnej bramy z XIV w. Wydobyto również monety (XIV/XV wiek) oraz kule armatnie. Niestety od tamtej pory miejsce to jest zaniedbane i prawdopodobnie słabe jego zabezpieczenie prowadzi do powolnego niszczenia.

Wysoka Brama w Olsztynie. Odkopane fundamenty pierwotnej XIV wiecznej Bramy Górnej przed obecnie stojącą
Odkopane fundamenty pierwotnej XIV wiecznej Bramy Górnej przed obecnie stojącą

W XIX w. większość elementów obronnych miasta nie była już wykorzystywana i zaczęła podlegać niszczeniu. Bramę przebudowano, a w roku 1895 dodano przejście dla pieszych, którego wcześniej nie było.

Wysoka Brama w Olsztynie. Przejazd i przejście piesze

Wysoka Brama – ciekawostki

W roku 1863 w więzieniu, które mieściło się w Bramie Górnej przetrzymywano Wojciecha Kętrzyńskiego (polskiego historyka poetę, propagatora polskości). Oskarżono go o przemyt broni dla powstania styczniowego. Fakt ten upamiętnia stosowna tablica na jednej ze ścian.

Tablica upamiętniająca więzionego w Wysokiej Baramie Wojciecha Kętrzyńskiego
Tablica upamiętniająca więzionego w baramie Wojciecha Kętrzyńskiego

Brama w pewnym okresie swego istnienia pełniła również funkcję punktu kontroli celnej dla osób przyjeżdżających do miasta. Ponieważ była to część umocnień, przez którą można było dostać się do miasta do jej zamknięcia służyły porządne wrota oraz brona, którą możemy oglądać, jako element pamiątkowy po tamtych czasach. Jest to oczywiście rekonstrukcja.

Rekonstrukcja brony zamykającej wejście do miasta

Na jednej ze ścian Bramy umieszczono tablicę pamiątkową, która przypomina o 650-leciu istnienia miasta. Miało to miejsce w 2003 r. Obecnie miasto jest starsze o kolejne dwadzieścia lat.

Tablica upamiętniająca 650-lecie istnienia miasta zawieszona na Wysokiej Bramie w Olsztynie
Tablica upamiętniająca 650-lecie istnienia miasta

Kolejną ciekawostką jest to, że od 1907 r. pod Wysoką Bramą w Olsztynie przebiegała linia tramwajowa, a znajdujące się obecnie w przejściu tory stanowią pamiątkę po tym fakcie.

Szyny pod Wysoką Bramą to pamiątka po dawnym torowisku tramwajowym

Wysoka Brama w Olsztynie – opis

Pisaliśmy już, jakie funkcje Wysoka Brama w Olsztynie pełniła. Obecnie znajduje się tu hotel „Wysoka Brama”. Znajduje się on w centrum, więc jest doskonałym miejscem na wyjścia do ciekawych miejsc w najbliższej okolicy, gdzie zachwyci nas historia, przyroda, gastronomia oraz organizowane koncerty w ramach Olsztyńskiego Lata Artystycznego.

Hotel "Wysoka Brama" tuż przy Bramie Górnej w Olsztynie
Hotel „Wysoka Brama” tuż przy Bramie Górnej

Brama obecnie ma wysokość 23 metrów i góruje nad okolicznymi kamieniczkami i jest oficjalnym wejściem na teren Starego Miasta. Wysokość taką osiągnęła po ostatniej rekonstrukcji. Pierwotne gotyckie mury sięgały, bowiem niecałych 19 metrów. Podobnie jak większość zabytków w mieście jest oświetlona i pięknie prezentuje się również w godzinach wieczornych oraz nocnych.

Wysoka Brama w Olsztynie w zimowejj i nocnej szacie
Wysoka Brama w zimowejj i nocnej szacie

Wysoka Brama – okolica

Doszliśmy do bramy od strony Ratusza i natknęliśmy się na taki widoczek. Po lewej stronie od Bramy Górnej bezpośrednio przy gotyckich murach mamy wejście do Hotelu „Wysoka Brama”. Jeśli skręcimy za bramą w prawo dojdziemy do wejścia w budynku, w którym mieści się Escape Room, a nieco dalej do Targu Rybnego, gdzie już kiedyś spacerowaliśmy. Jeśli patrzymy przez przejazd w bramie widzimy trasę, która nas zaprowadzi do Rynku ze Starym Ratuszem.

Wysoka Brama w Olsztynie, a za nią Stare Miasto. Po prawej wejście na Targ Rybny
Wysoka Brama, a za nią Stare Miasto. Po prawej wejście na Targ Rybny

Przeszliśmy pod bramą i po prawej stronie widzimy Restaurację Grecką „GRECO”, w której zaserwują nam bardzo smaczne potrawy z bogatego menu.

Restauracja Grecka "GRECO" obok Wysokiej Bramy w Olsztynie
Restauracja Grecka „GRECO” obok Wysokiej Bramy

Skręcamy za bramą w lewo i możemy wejść do „Manufaktury Sztuki”. Jest to galeria, w której znajdziemy wyroby sztuki ludowej z okolic Warmii i Mazur, ale też innych regionów kraju. Jest to doskonałe miejsce na zakupy i przygotowanie pamiątkowych prezentów z pewnością fantastycznej wyprawy do stolicy krainy tysiąca jezior.

Manufaktura Sztuki obok Wysokiej Bramy

Jeżeli udamy się w stronę Targu Rybnego to brama, którą opisujemy będzie z tego miejsca wyglądała w taki oto sposób.

Wysoka Brama w Olsztynie od strony Targu Rybnego
Wysoka Brama od strony Targu Rybnego

Udajmy się teraz deptakiem przez Stare Miasto w kierunku mostu św. Jana Nepomucena. Ta przechadzka uświadomi nam, dlaczego Wysoka Brama nazywana była początkowo Bramą Górną. Minęliśmy bramę, ale odwróćmy się jeszcze raz, żeby na nią spojrzeć od tej strony. Z tego miejsca wygląda imponująco i jest równie wdzięcznym obiektem do robienia zdjęć jak z każdej innej strony. Widzimy tu kolejną restaurację i ogródki gastronomiczne, których jest w tej okolicy bardzo dużo.