Olsztyński Targ Rybny

Olsztyński Targ Rybny – część Starego Miasta w stolicy Warmii i Mazur. Będąc w centrum warto tu pokierować swoje kroki, ponieważ na nim oraz w najbliższej okolicy czeka na nas wiele atrakcji. Jest to miejsce spotkań mieszkańców miasta i turystów na pogawędkę, kawę, słuchanie muzyki w czasie odbywających się tu i w okolicy koncertów.

Olsztyński Targ Rybny – historia

Plac początkowo nazywany był Targiem Świńskim, który powstał około 1378 r. W tym okresie pojawiła się dzielnica północna znajdująca się już poza ówczesnymi murami miasta. Był to dowód na to, że gród zaczął się rozwijać i rozrastać nie mieszcząc się w swoich wyznaczonych granicach. Pełnił funkcję miejsca handlowego podobnie jak istniejący już wcześniej Rynek Starego Miasta. Nazwa Targ Rybny pojawiła się dopiero na początku XIX w.

Olsztyński Targ Rybny - widok w kierunku ratusza.
Targ Rybny w Olsztynie

Po wojnie większość zniszczonych budynków wokół targowiska rozebrano, a patronem tego miejsca został na jakiś czas gen. Karol Świerczewski. Nazywano go wówczas „Karolkiem”.

Obecny wygląd placu zawdzięczamy odbudowie kamienic we wschodniej części, która miała miejsce na początku lat dziewięćdziesiątych. Budynki po stronie zachodniej odrestaurowano na początku XXI w. Zabudowie nadano wygląd przedwojenny.

Powierzchnia jest wyłożona kostką brukową, a dla podkreślenia nazwy ułożono wzory ryb.

Ustawione są tu ławeczki oraz oryginalne lampy.

Jak trafić na Targ Rybny w Olsztynie?

Na Targ Rybny możemy bez problemu dojść z centrum miasta, a tu z każdego miejsca w mieście dojedziemy komunikacją miejską. Od przystanków kierujemy się w stronę doskonale widocznego z tego miejsca Ratusza. Mieści się on na placu Jana Pawła II i został wybudowany w latach 1912-15. Warto tu być dokładnie w południe, ponieważ z wieży odgrywany jest na trąbce hejnał miasta „O Warmio moja miła”. Obiekt wpisany jest na listę zabytków.

Ratusz w Olsztynie

Zanim ruszymy w dalszą drogę zerknijmy gdzie się znajdujemy. Po jednej stronie znajduje się Galeria Aura Centrum z punktami handlowymi oraz gastronomicznymi. Naprzeciwko jest więzienie, z którego uciekał Hans Kloss w filmie „Stawka większa niż życie”.

Galeria Aura Centrum w Olsztynie

Od siedziby władz miasta kierujemy się w stronę Starego Miasta i Wysokiej Bramy, którą wejdziemy na jego teren. Po drodze mijamy ostatni przystanek linii tramwajowej nr 1. Stąd już widzimy Bramę oraz wieżę kościoła, pod którym znajduje się Targ, do którego zmierzamy.

Tramwaj, a za nim zabudowa Starego Miasta

Przechodzimy pod Bramą prowadzącą na starówkę. Jest tu coś, na co warto zwrócić uwagę, a mianowicie pozostałość po dawnej linii tramwajowej, która biegła przez Stare Miasto.

Torowisko dawnych tramwajów pod Wysoką Bramą

Brama Górna jest jedyną pozostałą z trzech kiedyś istniejących. Zbudowana została w XIV w., a w obecnej gotyckiej formie prezentuje się od wieku XV. Pełniła wiele funkcji, a była m.in. więzieniem, w którym przetrzymywano Wojciecha Kętrzyńskiego. Jest jednym z najbardziej charakterystycznych zabytków Olsztyna.

Wysoka Brama na Starym Mieście w Olsztynie

Za Bramą skręcamy w prawo i po lewej mijamy kolejno Restaurację Grecką oraz miejsce doskonałej zabawy dla osób w każdym wieku, czyli Escape Room. Stąd już widzimy Dom „Gazety Olsztyńskiej” stojący na Targu Rybnym.

Olsztyński Targ Rybny. Wejście na Targ Rybny. W głebi Dom "Gazety Olsztyńskiej"
Wejście na Targ Rybny. W głebi Dom „Gazety Olsztyńskiej”

Co zobaczymy na Targu Rybnym w Olsztynie?

Po krótkim spacerze znaleźliśmy się w miejscu docelowym. Wszystkie wymienione obiekty znajdują się blisko siebie, więc spacer nie zajął nam dużo czasu. Spoglądając za siebie widzimy jak blisko jesteśmy od Wysokiej Bramy, którą dopiero, co minęliśmy.

Po lewej stronie od wejścia na Targ Rybny znajdują się kafejki, restauracje i ogródki gastronomiczne. Znajdziemy tu też trochę cienia wśród zieleni poustawianej na wyłożonym kostką brukową placu.

Po przeciwnej stronie od punktów gastronomicznych znajdziemy miejsca, w których z pewnością nie będziemy się nudzić. Tu znajdziemy muzeum, punkty gastronomiczne oraz miejsca rozrywki.

Olsztyński Targ Rybny - widok w kierunku Zamku Kapituły Warmińskiej
Targ Rybny – widok w kierunku Zamku Kapituły Warmińskiej

Olsztyński Targ Rybny – Dom „Gazety Olsztyńskiej”

Obiektem wartym większej uwagi na Targu Rybnym jest wzniesiony z czerwonej cegły Dom „Gazety Olsztyńskiej”. Obecnie mieści się tu muzeum.

Olsztyński Targ Rybny. Dom "Gazety Olsztyńskiej" na Targu Rybnym
Dom „Gazety Olsztyńskiej” na Targu Rybnym

W budynku, który został kompletnie zniszczony w listopadzie 1939 r. mieściła się księgarnia i redakcja oraz drukarnia „Gazety Olsztyńskiej”. Obiekt został zrekonstruowany i oddany do użytku w 1989 r. Od frontu znajduje się wejście do księgarni, a w ścianach bocznych wejścia do muzeum.

Wejście do muzeum w Domu "Gazety Olsztyńskiej"
Wejście do muzeum w Domu „Gazety Olsztyńskiej”

Obecnie mieści się tu oddział Muzeum Warmii i Mazur. Po wejściu do środka zapoznaliśmy się z ekspozycją dotyczącą historii Olsztyna. Zobaczyliśmy tu również eksponaty związane z polskością prasy na Warmii i Mazurach.

Olsztyński Targ Rybny – pomnik św. Jakuba

Przed drzwiami wejściowymi do muzeum z przeciwnej strony budynku znaleźliśmy pomnik św. Jakuba, który jest patronem stolicy Warmii i Mazur.

Olsztyński Targ Rybny. Pomnik św. Jakuba przed Domem "Gazety Olsztyńskiej"
Pomnik św. Jakuba przed Domem „Gazety Olsztyńskiej”

Rzeźba wykonana jest z kamienia oraz innych materiałów i ma 135 cm wysokości. Umieszczona jest na półtorametrowym cokole. Pomnik odsłonięto w 2004 r. i jest on stałym elementem upiększającym Targ Rybny.

Pozostałe miejsca na Targu Rybnym w Olsztynie

Za omówionym pomnikiem znajduje się Restauracja Chińska Golden Dragon, w której możemy się posilić.

Kolejnym budynkiem jest sklep odzieżowy, ale znajduje się w nim również Klub Bilardowy. Możemy, więc po spacerze i posiłku zająć się również sportem i odpoczynkiem w swoim gronie.

Olsztyński Targ Rybny
Targ Rybny w Olsztynie

Ostatnim miejscem na Targu Rybnym, które chcemy zaprezentować jest Czeska Karczma. Oryginalnie zagospodarowany lokal gastronomiczny, w którym skosztujemy czeskie knedliki, wypijemy tamtejsze piwa oraz zjemy wiele innych smakowitych potraw.

Czeska Gospoda na Targu Rybnym

Okolice Targu Rybnego w Olsztynie

Z placu wyjdźmy inną drogą niż tu przyszliśmy, a mianowicie uliczką w kierunku kościoła ewangelicko-augsburskiego pw. Chrystusa Zbawiciela.

Kościół pw. Chrystusa Zbawiciela na Starym Mieście w Olsztynie

Dochodzimy do kolejnej przecznicy i po lewej stronie otwiera nam się widok na Rynek Starego Miasta z wieżą katedry w głębi nad dachami kamienic.

Rynek Starego MIasta w Olsztynie

Jeśli skierujemy wzrok w prawo zobaczymy Ławeczkę Kopernika.

Ławeczka Kopernika w Olsztynie przed Zamkiem

Nieco dalej zobaczyliśmy wejście na dziedziniec Zamku Kapituły Warmińskiej, który już opisywaliśmy w osobnym poście (zobacz tutaj).

Ławeczka Kopernika i wejście na dziedziniec Zamku w Olsztynie

Z lewej strony na wysokości Ławeczki Kopernika znajduje się wejście do Amfiteatru im. Czesława Niemena, który również znalazł się już we wpisach na naszym blogu (czytajcie tutaj).

Amfiteatr im. Czesława Niemena przed Zamkiem w Olsztynie

Za Ławeczką Kopernika możemy po schodkach zejść do Parku Podzamcze i obejrzeć Zamek z nieco innej perspektywy.

Zamek z Parku Podzamcze

W Olsztynie jest wiele pięknych miejsc i zabytków, więc możliwość wyboru tras turystycznych, na jakie się zdecydujemy jest ogromna. Tu opisaliśmy niewielki fragment miasta, ale nasz spacer będziemy kontynuować. Olsztyn to miasto z wieloma atrakcjami i zabytkami leżące nad wieloma jeziorami.

Nad jeziorem Skanda w Olsztynie

Znajduje się tu też największy w Europie kompleks leśny w granicach administracyjnych miasta. O tym wszystkim opowiemy w kolejnych odcinkach naszej opowieści o stolicy Warmii i Mazur.