Zamek Książ – perła Wałbrzycha

Zamek Książ - perła Wałbrzycha. Widok frontu zamku od strony wejścia na Dziedziniec Honorowy.

Zamek Książ – perła Wałbrzycha to kompleks położony w wałbrzyskiej dzielnicy o tej samej nazwie. Mieści się w Książańskim Parku Krajobrazowym, co sugeruje, że jego okolica jest równie piękna jak sam obiekt. Zamek Książ pod względem wielkości należy do największych w Polsce. Wyprzedzają go jedynie tego typu obiekty z Malborka i Krakowa (Zamek Królewski na Wawelu).

Zamek Książ – legenda

Legenda głosi, że pierwszą warownię w połowie X w. wzniósł tu rycerz Funkenstein. Jak do tego doszło? Otóż w 933 r. młody chłopak podarował księciu saksońskiemu worek węgla, co Henryka I Ptasznika bardzo uradowało. Nadał on darczyńcy szlachectwo oraz przydomek „Ten Który Przynosi Kamienie Dające Iskry”. Nakazał też szlachcicowi wrócić na Dolny Śląsk i w odpowiednim miejscu założyć gród, z którego miał strzec czarnego skarbu.

Zamek Książ – perła Wałbrzycha – okolica, w której pobudowano zamek

Samochód zostawiliśmy na dużym parkingu i postanowiliśmy zwiedzić zamek. Przecież z tego słynie dzielnica Wałbrzycha, do której dotarliśmy. Okazało się, że faktycznie obiekt robi ogromne wrażenie, ale tabliczki informacyjne pokazują, że pieszo można dojść do dużo większej ilości atrakcji. Są to oprócz zamku: stadnina koni, mauzoleum, palmiarnia, Stary Książ, podziemia zamku, tarasy. Dużo tego, więc rozłożyliśmy zwiedzanie na raty. Dziś zapraszamy do zapoznania się z okolicą zamku, a do wnętrz wejdziemy przy okazji kolejnego posta. Tam też zajmiemy się historią obiektu.

Park przed zamkiem

Od parkingu idziemy w stronę zamku przez park i aby dotrzeć do obiektu przechodzimy przez pierwszą bramę, która pochodzi z początku lat trzydziestych XVIII w.

Wędrujemy alejkami wśród drzew i zieleni.  Wychodzimy na brukowaną aleję i już widzimy w oddali wejście na teren zamku, do którego zmierzamy.

Zanim dotarliśmy do obiektu zachwyciła nas po drodze fontanna wypełniona kwitnącą wodną roślinnością.

Fontanna przed zamkiem Książ.
Fontanna przed zamkiem

Po krótkim spacerze jesteśmy przy wejściu na teren zamku, przy którym znajdują się kasy biletowe. Okazało się, że w ofercie jest ciekawa propozycja, która w jednym bilecie łączy pięć atrakcji. Są to: Zamek, Palmiarnia, Stado Ogierów, Stara Kopalnia i Muzeum Porcelany. Postanowiliśmy skorzystać z tej oferty i odwiedzić wszystkie te atrakcje. Okazało się, że było warto.

Kasy biletowe do atrakcji Wałbrzycha znajdują się przed wejściem na teren zamku

Okolicę zamku otaczają atrakcyjne turystyczne obiekty i dotarcie do nich jest bardzo dobrze oznakowane.

Atrakcje w okolicy zamku Książ są dobrze oznakowane
Atrakcje w okolicy zamku są dobrze oznakowane

Kontynuujemy spacer po parku i udajemy się w kierunku Mauzoleum. Po drodze odkrywamy jak dojść do Zamku Stary Książ ścieżką Hochbergów. Przeszliśmy tę piękną górską trasę przy kolejnej okazji i opowiemy o tym.

Tędy powędrujemy na ruiny Zamku Stary Książ

Miejscami, do których z zadowoleniem dotarliśmy są punkty widokowe.

Dopiero stąd widać, jakich ten zamek jest imponujących rozmiarów.

Obiekt jest doskonale wkomponowany w swoje otoczenie: otoczony gęstym lasem na wzniesieniu – to prawdziwa ozdoba tego miejsca.

Zamek Książ – perła WałbrzychaWędrujemy w kierunku Mauzoleum Hochbergów

Wędrujemy dalej Aleją Rodziny Hochbergów, którą możemy dojść do Palmiarni. Tę jednak odwiedzimy przy innej okazji.

Aleją Hochbergów dojdziemy do Palmiarni w Wałbrzychu.
Aleją Hochbergów dojdziemy do Palmiarni

Przechodzimy przez bramę, prowadzącą do części parku, w której znajduje się Mauzoleum.

Ta jednak znacznie korzystniej naszym zdaniem prezentuje się z przeciwnej strony.

Zamek Książ – Mauzoleum Hochbergów

Po tym spacerze, podczas którego obserwowaliśmy wiele rewelacyjnych widoków docieramy do Mauzoleum Hochbergów położonego w zadrzewionej części parku.

Mauzoleum odrestaurowano w 2017 r. Po wejściu podziwiamy malowidła na suficie między odnowionymi otworami okiennymi. Przedstawiają Zamek Książ z czterech stron świata.

Malunki na suficie w Mauzoleum Hochbergów

Można wejść do podziemnej krypty, aby zobaczyć sarkofagi właścicieli zamku. Obiekt, który możemy dziś ogląd pochodzi z 1734 r. Był to Letni Pawilon służący do wypoczynku. Jednocześnie było to miejsce widokowe. Rok 1883 to przekształcenie miejsca w kaplicę grobową z wydrążoną w skale kryptą. Pierwsza została tu złożona córeczka ostatnich właścicieli zamku, czyli Księżnej Daisy i Jana Henryka XV. Kolejnymi pochowanymi tu byli Jan Henryk XI i jego dwie żony, a na końcu spoczęła tu Daisy von Pless. W 1945 r. służący Hochbergów w obawie przed zbezczeszczeniem zwłok przez Armię Czerwoną przenieśli ciała w inne miejsce, które nie jest obecnie znane. Dziś w krypcie można zobaczyć cztery puste sarkofagi.

Zamek Książ – perła Wałbrzycha – Dziedziniec Honorowy

Postanawiamy zajść jeszcze na Dziedziniec Honorowy Zamku Książ, którego historia ma już ponad 700 lat. Tę opowiemy, kiedy będziemy zwiedzać zamkowe pokoje. Na dziedziniec wchodzimy przez imponujące wejście między dwiema wieżami. Te części powstały w XVIII w. w wyniku tak zwanej przebudowy barokowej.

Wejście na Dziedziniec Honorowy zamku Książ

Przechodzimy przez bramę i jesteśmy przed frontem zamku. Obiekt widzieliśmy do tej pory tylko z punktu widokowego, na którym byliśmy wcześniej.

Po przedostaniu się na drugą stronę przejścia widok jest jeszcze bardziej imponujący.

Podchodzimy do oficjalnego wejścia na Dziedziniec Honorowy. Strzegą go posągi greckich bóstw oraz ogromne kamienne lwy z tarczami herbowymi.

Kiedy w tym miejscu się odwracamy to widzimy obiekt z wejściem od strony pałacu. Trzeba przyznać, że również robi wrażenie.

Stwierdzamy, że Dziedziniec Honorowy jest imponujący. W końcu należał do jednej z najbogatszych siedmiu rodzin tamtejszej Europy. Goście, którzy podjeżdżali pod zamek od razu mieli odpowiednie odczucie wielkości właścicieli. Dziedziniec jest otoczony balustradą, na której umieszczone figury bóstw i alegorii. Odpoczywamy w tym uroczym miejscu na ustawionych ławeczkach i podchodzimy do głównego wejścia do zamku.

Do zamku wejdziemy innym razem, ale dziś podziwiamy jeszcze dziedziniec od strony wejścia.

Tarasy i ogrody w Książu

Stoimy tyłem do zamku i podchodzimy do balustrady znajdującej się po prawej stronie. Widać stąd tarasy i ogrody pałacowe. Będziemy je podziwiać w czasie zwiedzania zamku, ale widoczne fragmenty zachęcają do poświęcenia czasu na ich dokładne obejrzenie.

Ukwiecone tarasy pod zamkiem Książ

Najstarsze ogrody pochodzą z XVII w. Rozmieszczone są na dwunastu poziomach i urządzone są w stylu francuskim. Zdobią je kwiaty, drzewa, rzeźby i fontanny. Opiszemy to dokładniej, kiedy będziemy opowiadać o zamkowych wnętrzach.

Wychodzimy z dziedzińca i podchodzimy do miejsca skąd można się udać do podziemi zamku Książ. Byliśmy tam już podczas poprzedniej wizyty. W każdym razie historia tuneli sięga roku 1941, kiedy to zamek przejmują naziści. Kompleks stał się częścią projektu Riese. Wykopów dokonywali więźniowie, a ich przeznaczenie nie jest znane do dziś. Jest wiele hipotez np., że jest to miejsce ukrycia złotego pociągu lub bursztynowej komnaty. Wiele tuneli jest jeszcze zasypanych i nieodkrytych, więc może jakaś teoria się jeszcze potwierdzi.

Tędy dojdziemy do lapiryntu podziemnych korytarzy pod zamkiem Książ
Tędy dojdziemy do lapiryntu podziemnych korytarzy pod zamkiem

Zamek Książ – Stado Ogierów i stajnie

Trochę zgłodnieliśmy, więc udajemy się w kierunku parkingu, ale jeszcze zahaczymy o stadninę, gdzie znajduje się Gospoda Hubertus.

Gospoda Hubertus na terenie stadniny pod zamkiem Książ
Gospoda Hubertus

Wchodzimy na teren stadniny przez ładnie wykonaną bramę.

Wchodzimy na teren stadniny pod zamkiem Książ
Wchodzimy na teren stadniny

Warto zajść do tej jadłodajni. Jednym z powodów jest bogate menu i smaczne posiłki. Wnętrze urządzono w stylu myśliwskim.

Myśliwski wystrój gospody na terenie stadniny pod zamkiem Książ
Myśliwski wystrój gospody

Po posiłku warto się pokręcić po udostępnionych obiektach Stada Ogierów Książ.

Stadnina Ogierów w Książu

W budynkach pochodzących z końcówki XIX w. hodowane są konie głównie rasy śląskiej. Oprócz swej obecnej funkcji są również cennymi zabytkami, ponieważ powstały w wieku XVIII na życzenie księcia Hochberga. W wieku XIX przebudowano je i rozbudowano. Zaczęły pełnić rolę stajni zamkowych. W czasie II wojny światowej stado liczyło 141 koni, ale uległo zniszczeniu. Same obiekty jednak przetrwały, a stado było odbudowywane od 1947 r. Obecnie trenowane tu są ogiery szlachetne typu śląskiego. Od roku 1997 przy zamku istnieje Stadnina klaczy, gdzie hodowane są klacze elitarne. Na terenie obiektu znajduje się klub jeździecki, a konie i jeźdźcy zajmują czołowe miejsca w skokach, ujeżdżaniu i powożeniu. Stadnina znana jest w Europie i na świecie, jako zabytek położony w malowniczej okolicy. Jest to też jedna z lepszych tego typu hodowli w Polsce. Organizowane są tu różnej rangi zawody w różnych konkurencjach hippicznych. Jeśli mamy szczęście możemy podziwiać umiejętności najlepszych zawodników świata.

Stajnie na terenie Stadniny Ogierów pod zamkiem Książ
Stajnie na terenie Stadniny Ogierów

Dalszy Spacer po Stadninie Ogierów

Warto zajść do krytej ujeżdżalni. Uważana jest za jedną z najładniejszych w Europie. Jej dach wykonano z modrzewia i jest tak połączony, że nie ma tu żadnego gwoździa.

Kolejnym interesującym miejscem na teranie stadniny jest powozownia z dużą ilością ciekawych eksponatów.

Wszystkie są dokładnie opisane. Umożliwia tozapoznanie się z historią każdego z nich.

Opisane pojazdy w powozowni na terenie Stadniny Ogierów pod zamkiem Książ
Opisane pojazdy w powozowni

Przy wyjściu znajduje się tablica informacyjna, z której możemy uzyskać podstawowe informacje o historii tego miejsca.

Tablica informacyjna dotycząca Stadniny Ogierów
Tablica informacyjna

Przez kolejną bramę wychodzimy na parking i na tym nasze spotkanie z okolicą bezpośrednio przylegającą do Zamku Książ.

Taką bramą wychodzimy w kierunku parkingu

To, co zobaczyliśmy w czasie naszej wycieczki bardzo nam się spodobało. Już się cieszymy na kolejne spotkania, podczas których wejdziemy do zamku i odwiedzimy tarasy ogrodowe oraz przejdziemy ścieżką Hochbergów do Starego Zamku Książ. Z pewnością będą to interesujące wycieczki, do których śledzenia gorąco zachęcamy.