Bolków zamek

Bolków leży w województwie dolnośląskim. Miejscowość słynie głównie z XIII wiecznego zamku, unikatowego rynku z podcieniowymi kamienicami z XVIII w., kościoła pw. św. Jadwigi z XIII w., ratusza oraz innych zabytków, o których dziś postaramy się opowiedzieć.

Bolków z wieży zamkowej

Dzisiejsza wycieczka jest kolejną z cyklu dotyczącego naszego pobytu w woj. dolnośląskim. Nasze poprzednie teksty i zdjęcia z tego bogatego w ciekawe miejsca regionu Polski można znaleźć pod tym linkiem.

Legendy związane z Bolkowem

Jedna z legend związanych z miasteczkiem mówi o tym, że pod zamkiem w podziemnych komnatach i korytarzach ukryto Bursztynową Komnatę. Miały się one znajdować w legendarnym przejściu między zamkami Bolków i Świny. Tunel ponoć zamurowano, a pracujących przy rozładunku robotników zgładzono. Co prawda nie znaleziono na to żadnego pisemnego potwierdzenia, ale kto wie, przecież w każdej takiej opowieści jest ziarnko prawdy.

Zamek Bolków

Druga legenda mówi o upiorze nawiedzającym mieszkańców Bolkowa. Ten miał się pokazywać za czasów panowania na zamku Władysława Czetrycza. Groźna postać miała atakować młode dziewczęta, dusić je i wypijać krew. Żadna zaatakowana jednak nie zmarła. Na początku XVII w. pojawiła się na zamku komisja cesarska z Wiednia, która miała rozwiązać problem. Okazało się, że w Bolkowie mieszkała kobieta, której przypisywano czary. Postanowiono, więc rozkopać grób, a szczątki zostały spalone. Straszydło przepadło i nikt już go więcej nie widział.

Bolków zamek

Obiekt w Bolkowie usytuowano na Wzgórzu Zamkowym o wysokości prawie 400 m.n.p.m. Pod zamek z miasta wchodzimy po łagodnym wzniesieniu i brukowanej drodze. Od drugiej strony gdzie płynie Nysa Szalona znajduje się strome 90 metrowe urwisko.

Taką drogą podchodzimy do zamku

Żeby dostać się na teren zamku musimy przejść przez dwie bramy. Pierwsza prowadzi nas do niezbyt szerokiego przejścia otoczonego murami.

Brama prowadząca do zamku

Przed wejściem na teren muzeum przez drugą z bram musimy się zatrzymać przy kasie.

Bolków - Kasy biletowe w obrębie murów.
Kasy biletowe w obrębie murów

Zanim weszliśmy do zamku trafiliśmy na dużą przestrzeń pod jego murami.

Bolków. Jetseśmy już pod murami zamku
Jetseśmy już pod murami

Znaleźliśmy się przed wejściem i poczuliśmy się bardzo mali pod ogromem kamiennych ścian. W tym miejscu znaleźliśmy czas na zapoznanie się z historią tego obiektu.

Bolków zamek – historia

Zamek wybudowano z polecenia księcia legnickiego Bolesława II Rogatki, a pierwsza o nim wzmianka pojawiła się w roku 1277. Rozbudował go następnie jego syn Bolko I Surowy. Zamek był częścią szeregu warowni, które strzegły przejścia z Czech na Śląsk.

Bolków - makieta zamku
Makieta zamku w Bolkowie

W połowie XIV w. zamek połączono z systemem obronnym miasta. Został wpleciony w jego mury obronne. Warownię ponownie rozbudowano za czasów panowania Bolka II Małego i przez około 100 lat pełniła funkcję skarbca. Pod koniec XIV w. zamek stał się własnością królów czeskich. W następnych latach mieszkało tu wielu różnych właścicieli, aż w końcu w czasie wojny trzydziestoletniej w roku 1646 został zajęty przez wojska szwedzkie.

Na początku XVIII w. miasto wraz z zamkiem kupują cystersi z Krzeszowa. Zostaje on od tego czasu niezamieszkały i stopniowo popada w ruinę. W roku 1885 zapada decyzja, która pozwala na rozbieranie murów zamkowych, a pozyskany materiał ma służyć do naprawy dróg. Obecnie zamek jest w stanie, który umożliwia jego zwiedzanie.

Bolków – wchodzimy na teren zamku

Na teren zamku dostajemy się przez wejście, do którego prowadzą wysokie kamienne schody.

Po minięciu tych drzwi widać bardzo dokładnie, że średniowieczna budowla jest bardzo mocno zniszczona. Nie jest to aż tak mocno widoczne, kiedy na mury zamkowe patrzymy z zewnątrz. W środku wszystkie zamontowane zabezpieczenia oraz wzmocnienia powodują, że zwiedzanie mieszczącego się tu Muzeum Zamek Bolków jest bardzo bezpieczne.

Po obiekcie spacerujemy po wielu różnych zakamarkach i ciekawych przejściach. Z pewnością taka wędrówka sprawi wszystkim dużo radości, bo jest pełna niespodzianek.

Bolków – wieża z dziobem

Obecnie najważniejszym fragmentem zamku jest wieża z dziobem. Tam też kierujemy swoje kroki. Polecamy to miejsce, bo rozciągają się stąd piękne widoki, a poza tym jest to jedna z dwóch takich wież, które zachowały się na terenie Polski. Druga znajduje się w pobliskim zamku Niesytno.

Bolków - Wieża z dziobem i mury zamkowe
Mury zamkowe i wieża

Wieża zwana jest też głodową, ponieważ pod nią znajdował się loch głodowy, do którego zrzucano skazańców.

Wieża głodowa zamku w Bolkowie
Zamek w Bolkowie z wieżą głodową

Wieża ma 25 m wysokości, a jej średnica u podstawy wynosi 15 m. Mury w tym miejscu mają grubość 4,5 m. Wieża zwęża się ku górze i od strony wejścia do zamku przechodzi w charakterystyczny dziób, który miał pełnić funkcje obronne. Ponieważ ewentualnych ataków spodziewano się od strony miasta, bo było tu łagodniejsze podejście, to usytuowany z tej strony dziób miał powodować ślizganie się po nim kul armatnich.

Zamek Bolków

Na wieżę, która jest doskonałym punktem widokowym dostajemy się przez wąskie przejście.

Wchodzimy na wieżę głodową w Bolkowie
Wchodzimy na wieżę głodową

Po wierzchołku możemy poruszać się wokół, więc mamy doskonały widok na wszystkie strony.

Punkt widokowy na wieży w Bolkowie
Punkt widokowy na wieży

Z góry doskonale widoczny jest położony na jednym z sąsiednich wzgórz zamek Świny. Stojący wśród zieleni zainspirował nas do odwiedzenia tego miejsca, ale o tym opowiemy w kolejnym wpisie.

Z Bolkowa widzimy zamek Świny

Zachwycił nas również widok na sąsiednie pasma górskie leżące za pasem pól uprawnych.

Podziwiamy pobliskie pasma górskie z wieży w Bolkowie
Podziwiamy pobliskie pasma górskie

Widok na położony u podnóża zamku Bolków zachęca do odbycia spaceru przed wyjazdem do kolejnego punktu na naszej trasie turystycznej.

Bolków leży pod górującym nad nim zamkiem

Kolejny niezapomniany widoczek to trasa naszego spaceru po zakamarkach zamkowych widziana z góry. Musimy przyznać, że podobnie jak na innych turystach, zrobił na nas duże wrażenie.

Bolków i zamek widziany z wieży z dziobem

Bolków – spacer po miasteczku

Po wizycie na wieży opuszczamy gościnny zamek i udajemy się na spacer po miasteczku.

Zamek Bolków

Wędrujemy ze Wzgórza Zamkowego do miasteczka i zatrzymujemy się przy zabytkowej barokowej kapliczce z XVIII w., która została wpisana do rejestru zabytków.

Zabytkowa kapliczka w Bolkowie

Idziemy w kierunku ratusza i postanawiamy przejść podcieniami przy kamienicach z XVII i XVIII w., które zostały przebudowane w wieku XIX. Podcienia bardzo się tu przydają szczególnie w upalne letnie dni. Spacer w cieniu daje po prostu ulgę od upałów.

Żeby dojść do ratusza zbudowanego w XIV w., a następnie odbudowanego po pożarze w 1670 roku musimy pokonać unikatowy, bo pochyły rynek, który jest otoczony podcieniowymi kamienicami.

Bolków - ratusz
Ratusz

Na rynku przystanęliśmy koło anielskiej fontanny z 1858 r., która stoi na miejscu dawnego kościoła ewangelickiego w połowie drogi między ratuszem, a kościołem katolickim.

W drodze powrotnej do samochodu podziwiamy jeszcze stojący przy rynku kościół parafialny pw. św. Jadwigi Śląskiej. Gotycka budowla została wzniesiona w połowie XIII w. i znajduje się na liście zabytków.

W kościele znajduje się charakterystyczne sklepienie krzyżowo-żebrowe. Pod nim mamy neogotycki ołtarz główny pochodzący z roku 1875.

Bolków - Ołtarz główny w kościele św. Jadwigi
Ołtarz główny w kościele

Najstarszym elementem w świątyni jest drewniana ambona z 1619 r.

Ambona w kościele św. Jadwigi w Bolkowie
Ambona w kościele św. Jadwigi

W kościele znajdziemy jeszcze kilka elementów z dawnych czasów. My zwróciliśmy uwagę na organy z 1895 r.

Organy w kościele św. Jadwigi w Bolkowie
Organy w kościele św. Jadwigi

W Bolkowie natkniemy się również inne zabytki, ale żeby wszystkie zobaczyć trzeba na to poświęcić trochę więcej czasu. Uważamy, że miasteczko wraz z zamkiem jest godne odwiedzenia i warto na ten pobyt przeznaczyć nawet cały dzień.