Błędne Skały

Błędne Skały. Drewniana kładka na szlaku

Błędne Skały to ciekawe skalne miasto. Znajdują się na wysokości 850 m n.p.m. w Górach Stołowych. Ponieważ można tu dojść z Kudowy-Zdroju piechotą postanowiliśmy odwiedzić to zadziwiające miejsce. Po drodze odwiedziliśmy Czermną (dzielnica Kudowy), gdzie podziwialiśmy Ruchomą Szopkę.

Błędne Skały – dojście z Kudowy-Zdroju

Do Błędnych Skał idziemy z Kudowy-Zdroju piechotą. Jest to około 8 km marszu. Czas nam się jednak nie dłuży, ponieważ widoki po drodze są zachwycające. Trasa wiedzie leśnymi ścieżkami.

Błędne Skały. Leśny szlak z Kudowy-Zdroju
Szlak z Kudowy na Błędne Skały

Odpocząć możemy na dużych, starych pniach drzew, którym uroku dodają porastające je huby.

Błędne Skały. Pień z hubami na szlaku.
Pień na szlaku

Przemierzamy również pola, z których rozciągają się niezapomniane widoki.

Widok ze szlaku na Błędne Skały

Na swej drodze napotykamy kwitnące dolinki, pola i wzgórza. Wypoczynek w takich okolicznościach przyrody to sama przyjemność.

Łąka z kwiatami na szklaku

Pod Błędne Skały możemy również przyjechać samochodem, który zostawimy na dolnym parkingu. Jest również płatny parking górny. Na ten skierowani zostaniemy ruchem wahadłowym, więc trzeba czasem trochę poczekać.

Błędne Skały

Po długim, ale bogatym we wrażenia spacerze doszliśmy do naszego docelowego punktu, którym były Błędne Skały. Żeby obejrzeć Skalny Labirynt należy wykupić bilet wstępu, a przejście specjalnie przygotowanymi ścieżkami zajęło nam około 40 min.

Błędne Skały. Drewniana kładka między formami skalnymi
Drewniana kładka prowadząca przez Błędne Skały

Przechodzimy trasą turystyczną wśród szczelin i ciasnych korytarzy, których często nie da się pokonać w postawie wyprostowanej. Każde zboczenie z trasy może się skończyć dotarciem do zaułku bez wyjścia. Jest to, ciekawe przeżycie zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Na terenie tego interesującego miejsca nakręcono filmy: „Przyjaciel Wesołego Diabła” oraz „Opowieści z Narnii – Książę Kaspian”.

Błędne Skały. Fragment szlaku.
Fragment szlaku na Błędne Skały

Zwiedzanie było wciągające i emocjonujące, ale były też mankamenty. Największym w sezonie jest bardzo duża ilość turystów. Każdy chce sobie zrobić zdjęcie w najciekawszych miejscach, a niektórzy we wszystkich. Utrudnia to płynne poruszanie się i może być trochę frustrujące.

Miejscem, które trzeba odnaleźć jest znajdujący się niedaleko od wejścia punkt widokowy. Przy dobrej pogodzie można zobaczyć stąd Szczeliniec, który odwiedzimy w czasie kolejnej wycieczki.

Na jednokierunkowej trasie zobaczyliśmy wiele oryginalnych form skalnych, które mają własne nazwy wypisane na tabliczkach.

Błędne Skały. Formy skalne
Formy skalne wśród Błędnych Skał

Trasa turystyczna przebiega po terenie podmokłym i błotnistym, który ciężko by było pokonać w okresie opadów deszczu. W związku z tym ścieżka prowadzi po drewnianych kładkach, co ułatwia poruszanie się.

Błędne Skały mają swój tajemniczy urok, który przyciąga tłumy turystów.

Ruchoma Szopka w Czermnej

Do hotelu w Kudowie-Zdroju wróciliśmy również piechotą, ale inną trasą (szlak zielony). Po drodze czekała na nas kolejna atrakcja. W dzielnicy Kudowy, w Czermnej (3 km od centrum) znajduje się Ruchoma Szopka, której historia jest bardzo interesująca. Twórcą tego miejsca był Frantisek Stepan z pochodzenia Czech, który urodził się tu w 1881 r.

Obecnie ogólnie dostępną i darmową atrakcją opiekuje się prawnuczka autora, który był samoukiem i szopkę budował w wolnych chwilach. Można śmiało powiedzieć, że opieka nad tą atrakcją to tradycja rodzinna, ponieważ opiekowali się nią wcześniej córka oraz wnuk konstruktora. W konstrukcji, która początkowo była uruchamiana ręcznie znajduje się 250 figurek różnych postaci. Obecnie ruchome elementy napędzane są za pomocą energii elektrycznej.

Zobaczymy tu scenę narodzenia Chrystusa w stajence betlejemskiej.

Fragment Ruchomej Szopki

Możemy się też zapoznać z życiem osób, które mieszkały w tej okolicy. Są to pasterze, rzemieślnicy oraz ich zwierzęta gospodarskie. Obejrzeć możemy też rzeźbione budynki i różne figurki.

Ruchoma Szopka to dzieło warte odwiedzenia

Wchodząc do skromnego domku właścicieli warto zwrócić uwagę na drewniane piszczałkowe organy, które posiadają 10 rejestrów i 270 głosów.

Po całodziennym spacerze lekko zmęczeni, ale pełni pozytywnych wrażeń wróciliśmy do hotelu. Tu ładujemy akumulatory przed kolejnymi, ciekawymi, pełnymi atrakcji wycieczkami po okolicy. Śledźcie je w kolejnych naszych wpisach. Wspólne podróże będą z pewnością ciekawsze. Dzielcie się swoimi wrażeniami w komentarzach pod postami.