Kudowa-Zdrój

Kudowa-Zdrój. Park Zdrojowy.

Kudowa-Zdrój to uzdrowisko w województwie dolnośląskim. Miejsce, w którym można się zrelaksować, pozwiedzać, aktywnie odpocząć. Blisko stąd do ciekawych atrakcji w najbliższej okolicy na terenach Polski np. Góry Stołowe. Warto się też wybrać do Pragi, Wiednia lub sąsiedniego czeskiego Nachodu.

Wracamy pamięcią do udanych wakacji w okolicy Kudowy-Zdroju, gdzie przez ponad tydzień zwiedzaliśmy okoliczne tereny uzdrowiska. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni odmiennością tego zakątka Polski. Zostawiamy, więc na chwilę: Olsztyn i wyruszamy w kierunku południowego zachodu naszego kraju.

Kudowa-Zdrój – historia

Pierwsza informacja o niewielkim i niepokaźnym niegdyś miasteczku pochodzi z 1354 r. Wody lecznicze odkryto tu dopiero w XVII w. i zaczęło się rozwijać uzdrowisko. W 1783 r. miejscowość został własnością grupy lekarzy, którzy wprowadzili do leczenia wodami pełen profesjonalizm. W XIX w. Kudowa stała się pierwszym uzdrowiskiem kardiologicznym w ówczesnych Niemczech.

W czasie II wojny światowej znajdował się tu obóz dla około 3 tys. więźniów.

Uzdrowisko otrzymało prawa miejskie w 1945 r., a baza turystyczna i sanatoryjna została rozbudowana i unowocześniona.

Kudowa-Zdrój – zwiedzanie

Po przyjeździe zakwaterowaliśmy się w przyjemnym hotelu na obrzeżach miasta. Mieliśmy widok na zazielenioną i zalesioną Górę Parkową, a jednocześnie do centrum i Parku Zdrojowego mieliśmy 10 minut spacerem. Zaczęliśmy od zapoznania się z miejscem, które było naszą bazą wypadową w wiele interesujących miejsc w okolicy.

Kudowa-Zdrój. Hotel i Góra Parkowa.
Widik na hotel i Górę Parkową

Kudowa-Zdrój – Park Zdrojowy

Park został założony w XVIII w. pod Górą Parkową, na którą prowadzi szlak turystyczny. Lokalny park zdrojowy sprawia znakomite wrażenie. Żywe kolory kwiatów na rabatach zachęcają do spacerów.

Wejście do Parku Zdrojowego w Kudowie-Zdroju.
Wejście do Parku Zdrojowego w Kudowie-Zdroju

Zobaczyliśmy wiele okazów roślin w tym egzotycznych (saganowce, kaktusy, agawy) oraz liczne różnorodne drzewa.

Park Zdrojowy w Kudowie-Zdroju.
Park Zdrojowy w Kudowie-Zdroju

W cieniu parkowej zieleni odpoczywamy i podziwiamy okolicę.

W bezpośrednim sąsiedztwie parku znajduje się sanatorium Zameczek.

Kolejny obiekt uzdrowiskowy Polonia również przyciąga wzrok odpoczywających tu kuracjuszy oraz turystów.

Warto też wejść do Pijalni Wód Mineralnych, która zachwyci wnętrzem z freskami.

Wnętrze Pijalni Wód w Kudowie-Zdroju
Pijalnia Wód w Kudowie-Zdroju

Zmęczeni spacerowaniem odpoczywamy na ławeczce przy rzeźbie ogrodnika. Upamiętnia ona postać człowieka, który trudził się przy pielęgnacji roślin tego parku, otwierając bramę wejściową. Miły gest mieszkańców miasta upamiętniający ogrom pracy włożonej w powstawanie i pielęgnację miejscowego parku, który z pewnością można nazwać dumą miasta.

Dla rodzin z dziećmi w parku uzdrowiskowym są organizowane przejażdżki lokalnym mini pociągiem dla dzieci, który cieszy się ogromną popularnością.

Spacer na Parkową Górę

Z okna naszego hotelu ukazywał się widok na wzniesienie z masztem radiowo telewizyjnym. Będąc już w parku, pod samą górą ( wysokość 477 m n.p.m.) wyruszamy, aby ją zdobyć idąc wyznaczonym szlakiem turystycznym. Droga nie jest zbyt trudna, więc bez problemu wchodzimy na sam wierzchołek. Tu znajduje się drewniana Altana Miłości, z której rozciąga się widok na okolicę i leżące w dole miasto.

Kudowa-Zdrój – Kaplica Czaszek

W Czermnej, która jest dzielnicą Kudowy znajduje się unikatowy zabytek sakralny. Mieści się w odległości 1 kilometra od centrum miasta. Można do niego dojść przechodząc przez Park Zdrojowy.

Kaplica Czaszek w Czermnej
Kaplica Czaszek

Jest to kaplica zbudowana przez czeskiego proboszcza Wacława Tomaszka w 1784 r. Po wojnie trzydziestoletniej w okolicy miejscowego kościoła znajdowano mnóstwo szczątków ofiar wojennych oraz umarłych po epidemii cholery w XVII, XVIII w. Ksiądz proboszcz z kościelnym i grabarzem przez 20 lat zbierali znalezione kości i umieszczali w kaplicy. Na prośbę duchownego oraz jego pomocnika ich szczątki również spoczęły w miejscu, które stworzyli.

Tędy dojdziemy do Kaplicy Czaszek w Czermnej

Warto wejść do środka, ponieważ jest to jedna z trzech w Europie kaplic wyłożonych czaszkami i innymi kośćmi ofiar wojny i zarazy. Wejście jest płatne i możliwe tylko z przewodnikiem, który dokładnie opowiada historię tego miejsca. Nie można w środku robić zdjęć, więc zamieszczamy tylko link do strony.

Ogród Muzyczny w Kudowie-Zdroju

Kolejnym miejscem, do którego dotarliśmy w Kudowie i które zdecydowanie polecamy jest leżący po sąsiedzku z Parkiem Zdrojowym Park Muzyczny zwany też Ogrodem Muzycznym. Piękne miejsce z oryginalną instalacją instrumentów muzycznych w otoczeniu kwiatów. Doskonały zakątek do robienia zdjęć.

Kudowa-Zdrój – Szlak Ginących Zawodów

Szlak Ginących Zawodów to nic innego jak skansen z ciekawymi ekspozycjami edukacyjnymi.

Kudowa=Zdrój. Szlak Ginących Zawodów
Szlak Ginących Zawodów

Obserwowaliśmy zwierzęta w niewielkim ZOO.

Mini ZOO na terenie Szlaku Ginących Zawodów

Zobaczyliśmy wyroby garncarskie oraz te wykonywane w kuźni. Bardzo interesująco przedstawia się też chatka z robótkami ręcznymi i ludowymi strojami. Miłośnikom wypieków z pewnością spodoba się makieta starego pieca, w którym wypiekało się chleb.

Piec do wypiekania chleba

Nie mogło zabraknąć młyna, w którym przygotowywano mąkę dla piekarzy.

Młyn na terenie Szlaku Ginących Zawodów

Na terenie muzeum popróbowaliśmy wyrobów sprzedawanych w domku chleba. Po zwiedzaniu posililiśmy się pysznym wiejskim chlebem ze smalcem i ogóreczkiem.

Kudowa nas zachwyciła. Jest to przytulne miasteczko, w którym znajdą się zarówno turyści, jak i kuracjusze.

Warto tu przyjechać w czasie odbywającego się, co roku Festiwalu Moniuszkowskiego, podczas którego prezentowane są dzieła twórcy polskiej opery narodowej Stanisława Moniuszki.

Wypoczynek był udany. W okolicy miasteczka są liczne szlaki turystyczne oraz trasy spacerowe. W nieco dalszej okolicy znajdują się imponujące atrakcje turystyczne, o których za moment.