Jezioro Bystrzyckie pod Zamkiem Grodno

Jezioro Bystrzyckie - zapora

Wędrujemy po woj. dolnośląskim i trafiamy do Zagórza Śląskiego, gdzie na Górze Chojnik zbudowany jest Zamek Grodno, z którego wieży zobaczyliśmy Jezioro Bystrzyckie. Widok tak nas zachwycił, że postanowiliśmy bliżej się przyjrzeć temu zalewowi.

Jezioro Bystrzyckie i ośrodek "Wodniak" widziane z wieży Zamku Grodno
Jezioro Bystrzyckie i ośrodek „Wodniak” widziane z wieży Zamku Grodno

Jezioro Bystrzyckie – historia i położenie

Zalew powstał wskutek wybudowania kamiennej tamy na rzece Bystrzycy. Zapora pochodzi z 1917 r. i utworzony dzięki niej zbiornik wodny położony w pięknej okolicy jest jedną z atrakcji turystycznych w Górach Sowich.

Stateczek turystyczny na jeziorze Bystrzyckim

Zapora ma 44 metry wysokości a jej długość wynosi 230 m. To dzięki tej inwestycji powstało zalewowe jezioro, które pochłonęło wieś Śląska Dolina.

Tama na Bystrzycy

Zalew ma powierzchnię 0,5 km2, ponad 3 km długości i niecałe 500 m szerokości (średnio około 300 m).

Jezioro Bystrzyckie - widok ze szlaku wokół zalewu
Jezioro Bystrzyckie – widok ze szlaku wokół zalewu

Spacer nad jeziorem zaporowym – ośrodek wypoczynkowy „Wodniak”

Zejście od Zamku Grodno nad brzeg jeziora nie zajmuje nam więcej czasu niż 15 minut. Ścieżka wiedzie przez las, więc spacer w upalne dni to wielka przyjemność. Maszerujemy w cieniu i podziwiamy roślinność w różnych odcieniach zieleni. Nad jezioro docieramy w okolicach ośrodka wypoczynkowego „Wodniak”, który widzieliśmy z wieży zamkowej.

Jezioro Bystrzyckie i ośrodek "Wodniak" widziane z wieży Zamku Grodno
Jezioro Bystrzyckie i ośrodek „Wodniak” widziane z wieży Zamku Grodno

Przez jezioro przerzucona jest kładka dla pieszych, która łączy dwa jego brzegi. Ta została oddana do użytku w 2019 r. i zastąpiła starą przeprawę, czyli wiszącą stalową kładkę, którą zbudowano w 1968 r.

Kładka łącząca dwa brzegi jeziora Bystrzyckiego

Z przejściem przez mostek wiąże się dodatkowa akustyczna atrakcja, ale zapraszamy do samodzielnego się z nią zapoznania. My zostawiliśmy sobie tę atrakcję na koniec, kiedy już kończyliśmy spacer wokół jeziora. Kładka znajduje się w pobliżu „Wodniaka”.

Ośrodek "Wodniak" nad jeziorem Bystrzyckim widziany z mostka
Ośrodek „Wodniak” nad jeziorem Bystrzyckim widziany z mostka

W ośrodku wypoczynkowym znajduje się restauracja gdzie możemy zjeść obiad bądź deser, jeśli wcześniej posilaliśmy się w Karczmie Rycerskiej na Zamku Grodno. Nad jeziorem znajduje się niewielka przystań gdzie wypożyczamy sprzęt pływający. Możemy się również zaokrętować na jeden ze stateczków, które podpływają pod zaporę i możemy podziwiać jej wielkość z poziomu lustra wody.

Przystań nad jeziorem Bystrzyckim przed ośrodkiem "Wodniak"
Przystań nad jeziorem Bystrzyckim przed ośrodkiem „Wodniak”

Jezioro Bystrzyckie – spacer do tamy

Ruszamy w kierunku zapory na Bystrzycy. Malownicza ścieżka wije się wzdłuż jeziora po terenie leśnym, więc przyjemnie się tędy spaceruje nawet w największy upał.

Szlak wokół zalewu Bystrzyckiego
Szlak wokół zalewu

My idziemy lądem a w naszej wędrówce na wodzie towarzyszy nam kolejny stateczek, który pływa między ośrodkiem „Wodniak” a tamą. Już wiemy, że takie jednostki pływające są dwie. Są to „Książ” oraz „Grodno”. Domyślamy się, że nazwy pochodzą od zamków, które z całą pewnością warto wpisać na listę obiektów do zwiedzenia na Dolnym Śląsku.

Stateczek turystyczny na jeziorze Bystrzyckim

Podczas wędrówki zapoznajemy się z informacjami zawartymi na tablicach edukacyjnych. Te opowiadają o przyrodzie z okolicy jeziora Bystrzyckiego oraz Zamku Grodno.Towarzyszą nam też piękne widoki na wodny akwen, wzdłuż którego brzegów się poruszamy.

Dotarliśmy do zapory i dopiero teraz widzimy faktyczną wielkość tego obiektu. Przypomnijmy, że tamę zbudowano ponad 100 lat temu.

Tama na Bystrzycy

Przystajemy na środku tamy i zachwycamy się widokami, które rozciągają się na obie strony obiektu. Z jednej podziwiamy taflę zalewowego jeziora z przepływającym w pobliżu stateczkiem.

Stateczek turystyczny podpływa pod tamę na Jeziorze Bystrzyckim
Stateczek turystyczny podpływa pod tamę

Z przeciwnej strony widok rozciąga się na okoliczne szczyty górskie i płynącą dalej Bystrzycę. Można tu stać w nieskończoność i np. obserwować pływające w dole ryby. Zmieniające się dzięki obłokom zasłaniającym słońce oświetlenie również powoduje zmianę w odbijających się w lustrze wody górach. Jest tu po prostu cudownie. My jednak musimy wędrować dalej.

Widok z zapory na Bystrzycę

Wracamy do samochodu drugą stroną jeziora

Nasza trasa biegnie teraz drugą stroną jeziora skąd również mamy widok na tamę, z której niedawno zeszliśmy.

Zapora na jeziorze Bystrzyckim widziana ze szlaku

Nasza przygoda z Zamkiem Grodno oraz jeziorem Bystrzyckim dobiegła końca. Do samochodu docieramy obchodząc Górę Chojnik. Nie musimy, więc wspinać się ponownie pod zamkowe mury. Ruszamy dalej w poszukiwaniu kolejnych atrakcji, lecz widoki, jakie tu zastaliśmy na długo wryją się nam w pamięć. Gorąco polecamy okolice Zagórza Śląskiego, jako konieczne do zwiedzenia podczas wypraw po woj. dolnośląskim.