Władysławowo

Władysławowo - aleja Gwiazd Sportu

Władysławowo leży około 4 km od opisywanej niedawno Jastrzębiej Góry gdzie nocowaliśmy (opis: Przylądek Rozewie – latarnie morskie i Jastrzębia Góra – inne atrakcje). Jest to na tyle blisko, że bez problemu można się tu dostać spacerując plażą, wypożyczonym rowerem po przygotowanej ścieżce bądź elektrycznym meleksem.

Władysławowo jest miasteczkiem, które słynie z: plaż, portu morskiego, Ocean Parku, alei Gwiazd Sportu i innych atrakcji. My samochód zostawiliśmy w okolicy Ocean Parku. Był jeszcze w czerwcu niestety zamknięty.

Władysławowo – historia

Osada rybacka zwana Wielką Wsią istniała już w tym miejscu w XII i XIV wieku. W 1638 r. sejm postanowił wzmocnić militarnie Puck budując port floty wojennej. Król Władysław IV Waza pobudował nad brzegiem morza forty: Władysławów oraz Kazimierzów. Niedaleko od tego pierwszego powstał w latach 1635-36 port Władysławowo.

Władysławowo - port z widokiem na miasto.
Port we Władysławowie – widok na miasto

W 1920 r. do wsi przybył generał Józef Haller, który odbył rejs kutrem po morzu. Jeden z jego oficerów kupił tu ziemię i powstała osada Hallerowo, do której doprowadzono kolej. W 1938 r. otwarty został port rybacki. Na cześć Władysława IV nazwano Władysławowem.

Władysławowo – związek z Józefem Hallerem

Józef Haller to bardzo ciekawa postać związana z wojskowością. Jako dowódca powstającej we Francji Błękitnej Armii wrócił do Polski i w 1920 r. przejął Pomorze. 10.02.1920 r. odbyły się symboliczne zaślubiny Polski z Morzem. To właśnie generał wrzucił platynowy pierścień do Bałtyku. Następnie wbito słup z napisem: „Roku Pańskiego 1920, 10 lutego, Wojsko Polskie z generałem Józefem Hallerem na czele objęło na wieczyste posiadanie polskie morze”.

Władysławowo - pomnik Józefa Hallera
Pomnik Józefa Hallera

11 lutego Haller przybył do Władysławowa. Był tu uroczyście witany. Dopełnieniem zaślubin był rejs po morzu kutrem „Gwiazda Morza”.

Władysławowo – aleja Gwiazd Sportu

Minęliśmy idąc w kierunku Cetniewa pomnik Józefa Hallera i dotarliśmy do miejskiej promenady, która w 2000 r. została przemianowana na aleję Gwiazd Sportu.

Jest to pierwsza w Polsce i najstarsza w kraju aleja Gwiazd Sportu. Na odlanych z brązu gwiazdach upamiętniono wybitnych sportowców polskich i zagranicznych. Jest ich już bardzo dużo. Co roku dokładane są kolejne.

Coroczne docenianie świetnych sportowców związane jest z festynami, występami artystów, meczami piłkarskimi, w których występują znane osobowości. Wyróżnieni zawodnicy otrzymują pamiątkowe upominki w postaci gwiazd oraz sadzą drzewka na terenie Cetniewa.

W 2014 r. w centralnym punkcie alei odsłonięto pomnik „Korona Himalajów”. Składa się z 14 skalnych płyt, które symbolizują ośmiotysięczniki zdobyte przez Polaków. Zdobywcy są wymienieni na przymocowanych tabliczkach.

Władysławowo - Miejsce na alei Gwiazd Sportu poświęcone zdobywcom najwyższych gór świata
Miejsce poświęcone zdobywcom najwyższych gór świata

Przy tych wielkich pokonanych górach mamy jeszcze jedno ciekawe miejsce poświęcone himalaistom wybitnym, którzy zdobyli wszystkie te szczyty. Są to m.in.: Jerzy Kukuczka, Krzysztof Wielicki i Reinhold Messner.

Najwybitniejsi himaliści wyróżnieni osobnymi gwiazdami.
Najwybitniejsi himalaiści też są wyróżnieni

Władysławowo – Cetniewo

Cetniewo jest sportową oraz turystyczną dzielnicą Władysławowa. Ponieważ chcieliśmy dojść na plażę wybraliśmy się przez park, w którym mieści się Ośrodek Przygotowań Olimpijskich.

Ośrodek sportu w Cetniewie - dzielnica Władysławowa
Ośrodek sportu w Cetniewie – dzielnica Władysławowa

Ośrodek sportowy leży w terenie zielonym z dużą ilością drzew dających cień. Jest, więc to miejsce dobre do spacerów i wypoczynku. Ponieważ część boisk znajduje się na zewnątrz można poobserwować treningi zawodników reprezentujących kraj oraz spotkać wybitne postaci sportowe.

Figury sportowców w COS Cetniewo

Plaża we Władysławowie

Z parku w Cetniewie wychodzimy na szeroką piaszczystą plażę. Ponieważ pogoda dopisuje postanawiamy pospacerować nad morzem i pooddychać świeżym powietrzem. Kiedy spojrzymy w lewo zobaczymy Przylądek Rozewie z latarnią morską, którą już zwiedzaliśmy i opisaliśmy wcześniej. Można tam bez problemu dojść brzegiem morza.

My postanowiliśmy iść w prawo, ponieważ znajduje się tam dobrze widoczny port. Ciekawi kierujemy się w tym kierunku.

Idziemy plażą z Cetniewa do portu we Władysławowie

Podczas spaceru obserwujemy różne jednostki pływające, które zaczynają rejsy turystyczne właśnie w miejscu, do którego się przemieszczamy. Niektóre przejazdy, a właściwie przeloty między falami wyglądają imponująco.

Rejscy po Bałtyku róznymi jednostkami pływającymi

Po dojściu do portu natrafiamy na chroniący go falochron. Jest on dodatkowo zabezpieczony ogromnymi betonowymi blokami. Okazuje się, że rejsy turystyczne odbywają się również na niewielkich stateczkach.

Rejs w okolicach portu we Władysławowie i umocnienia falochronu

Port we Władysławowie

Po wejściu do portu spacerujemy po falochronie. Znajdują się tu ciekawe murale opowiadające o historii miasteczka oraz portu.

Władysławowo - mural na falochronie
Mural na falochronie portu we Władysławowie

Część z tych malowideł jest kolorowa i pięknie się prezentuje. Możemy sobie porównać obrazy z rzeczywistością lub zobaczyć jak konkretne miejsce wyglądało wcześniej.

Władysławowo  - mural przedstawia port w mieście
Mular na falochronie przedstawia port we Władysławowie

Ciekawym miejscem jest wejście do portu. Widać stąd Przylądek Rozewie oraz wieżę kościoła we Władysławowie.

Władysławowo - wejście do portu
Wejście do portu we Włądysławowie

W porcie można wykupić rejsy różnymi pływającymi jednostkami. Widzieliśmy je już wcześniej, ale z bliska robią jeszcze większe wrażenie.

Statek turystyczny wypływa w swój kolejny rejs z portu we Władysławowie
Statek turystyczny wypływa w swój kolejny rejs

Szczególnie skaczący między falami ścigacz jest rewelacyjny. My widzieliśmy jak zachowuje się podczas rejsu, ale czy osoby udające się na przejażdżkę wiedzą, co je czeka?

Wypływamy w szalony rejs po Bałtyku

W porcie jest również miejsce dla zawsze pięknie prezentujących się żaglówek.

Nasza wycieczka do Władysławowa dobiega końca. Jeszcze obiad w jednej z wielu restauracji czy smażalni ryb i ruszamy w dalszą drogę. Szukamy kolejnych atrakcji, więc jeszcze przed powrotem do Jastrzębiej Góry odwiedzimy Swarzewo.