Palmiarnia w Wałbrzychu - główny budynek

Palmiarnia w Wałbrzychu to jeden z pięciu zabytków, które obejmuje specjalny bilet ze zniżkami. My opisaliśmy już Zamek Książ z tarasami, park ze stadniną koni. Dotarliśmy też Ścieżką Hochbergów do Zamku Stary Książ. Obecnie pokażemy trzecie biletowane miejsce, a potem będziemy jeszcze w dwóch – Muzeum Porcelany i Zabytkowej Kopalni.

Palmiarnia w Wałbrzychu – historia

To ciekawe miejsce ma już ponad 110 lat i jest jedynym obiektem tego typu w kraju, który zachował się w swej oryginalnej konstrukcji. Wybudował go w latach 1908-11 ostatni Hochberg w Książu Jan Henryk XV. Był to prezent dla małżonki księżnej Daisy, która uwielbiała piękne kwiaty i przywiezione ze świata egzotyczne rośliny.

Palmiarnia w Wałbrzychu - wnętrze
Palmiarnia w Wałbrzychu

Inwestycja była bardzo kosztowna i poza palmiarnią obejmowała również cieplarnie, rosarium, ogród owocowo-warzywny, ogrody japońskie i inne części. Bezpośrednio po zakończeniu budowy posadzono tu 80 gatunków roślin.

Największym obiektem jest budynek, w którym rosną palmy daktylowe. Ma on 15 m wysokości. Wnętrze wyłożono sprowadzoną z Sycylii zastygniętą lawą pochodzącą z Etny. Tego materiału przywieziono siedem wagonów, a budowniczowie wykorzystali go do stworzenia grot, wodospadów i ścian z miejscami na ustawienie roślin.

Daisy najbardziej polubiła rosarium, w którym rosły róże o wyjątkowo białych płatkach (odmiana Daisy). Od początku istnienia palmiarnia była obiektem turystycznym udostępnionym do zwiedzania. Księżna zmieniała również park i ogrody. Sprowadziła do tego ogrodników z Wielkiej Brytanii. W terenach zielonych pojawiły się również rododendrony, które jako drugi gatunek po różach, który Pani na Książu bardzo lubiła.

My mogliśmy podziwiać 250 gatunków roślin, które obecnie tu rosną. Pochodzą one z różnych kontynentów i stref klimatycznych.

O cenach biletów oraz godzinach otwarcia dowiemy się z oficjalnej strony tej atrakcji tutaj.

Palmiarnia w Wałbrzychu – zwiedzanie

Od Zamku Książ do Palmiarni jest około dwóch kilometrów. Można, więc zrobić sobie spacer alejką wiodącą przez park i teren zalesiony. My wybraliśmy opcję dojazdu samochodem. Na ładnie zagospodarowany teren wokół głównego obiektu wchodzimy przez stylową bramę.

Wejście do Palmiarni w Wałbrzychu

Po jej przekroczeniu w oczy rzucają się różne zielone formy wyczarowane przez ogrodników z rosnącej tu roślinności. Przed wejściem do Palmiarni postanawiamy trochę odpocząć i pospacerować po urokliwym parku.

Roślinność na terenie Palmiarni w Wałbrzychu

Do punktu docelowego przemieszczamy się alejką biegnącą wśród kwitnącej roślinności i wielkiej mnogości różnokolorowych kwiatów.

Alejka prowadząca do Palmiarni w Wałbrzychu
Alejka prowadząca do Palmiarni

Po krótkiej przechadzce dochodzimy do głównego obiektu znajdującego się na tym terenie. Zrobił na nas ogromne wrażenie. Bardzo nas ciekawiło, co skrywa w swoich wnętrzach.

Palmiarnia w Wałbrzychu - główny budynek

Wchodzimy do wnętrza Palmiarni

Bardzo interesująco prezentują się kolorowe rośliny porastające skalne ściany zbudowane ze wspominanych już wcześniej skał wulkanicznych.

Palmiarnia w Wałbrzychu - wnętrze
Palmiarnia w Wałbrzychu – wnętrze

We wnętrzu poruszamy się ścieżkami prowadzącymi wśród wszechobecnej zieleni. Dla urozmaicenia i pewnie zwiększenia atrakcyjności pobudowano tu groty skalne i ciekawe przejścia tunelami położonymi pod egzotyczną roślinnością.

Ścieżka w Palmiarni w Wałbrzychu
Ścieżka w Palmiarni

Trasa zwiedzania jest tak poprowadzona, że w określonych miejscach oglądamy roślinność reprezentującą wybrane strefy klimatyczne występujące na różnych kontynentach.

Palmiarnia w Wałbrzychu - egzotyczne rośliny
Wnętrze Palmiarni

My zobaczyliśmy różne krzewy, fikusy i rośliny z Azji. Jest też miejsce na małe stawki z fontanną.

Dotarliśmy też do miejsca z roślinnością reprezentującą Australię. Podziwiamy tu np. eukaliptusy. Jest też strefa, w której możemy obserwować dobrze czujące się tu żółwie.

Oglądamy też imponujących rozmiarów kaktusy oraz agawy reprezentujące Amerykę Środkową.

Egzotyczne rośliny w Palmiarni

Na trasie zwiedzania podziwiamy też florę reprezentującą Afrykę i okolice Morza Śródziemnego.

Flora w Palmiarni w Wałbrzychu
Flora w Palmiarni

Wzrok przyciąga również jeziorko położone wśród porośniętej kwiatami lawy z Etny. W tym miejscu możemy oglądać dużych rozmiarów i różnych barw ryby.

Wyjątkowa atrakcja reprezentująca Daleki Wschód

W Palmiarni znajduje się jedyna w Polsce stała Wystawa Bonsai. Poprzycinane niewielkie drzewka zdobywają wiele nagród na wystawach organizowanych w kraju i za granicą.

Bonsai w Palmiarni

Najstarszym drzewkiem w ekspozycji jest jałowiec, który liczy sobie około dwustu lat.

Palmiarnia w Wałbrzychu - okazy drzewek Bonsai
Okazy Bonsai na terenie Palmarni w Wałbrzychu

Palmiarnia w Wałbrzychu – inne atrakcje

Na terenie Palmiarni poza ciekawą ekspozycją różnorakich roślin mamy jeszcze inne atrakcyjne miejsca. W jednym z nich mieszkają pawie. Największą atrakcją w tym miejscu jest oczekiwanie na to aż paw rozwinie swój piękny ogon. Nam się niestety nie udało.

Kolejnym miejscem, w którym można spędzić bardzo dużo czasu jest sklepik z niesamowitą ilością różnych roślin, które możemy kupić na pamiątkę pobytu w Palmiarni.

Tu możemy kupić pamiątki z pobytu

Mamy tu ciężki wybór, co kupić. Bo wziąć coś większego czy mniejszego? Na jaki kolor się zdecydować? Takich pytań jest mnóstwo, kiedy mamy przed sobą taką różnorodność wyboru.Proponujemy podjąć decyzję na podstawie poniższego zdjęcia, a to przecież tylko niewielki fragment ekspozycji sklepowej.

Co wybrać jako pamiątkę z wizyty w Palmiarni?

Ukończyliśmy zwiedzanie i wypraliśmy pamiątkę z pobytu. Pora teraz coś zjeść. W tym celu udajemy się do Kawiarni Pod Palmami.

Kawiarnia Pod Palmami

Wystrój wygląda imponująco i posiłek w takiej atmosferze zieleni smakuje wyśmienicie.

W takim miejscu w pewnością warto posiedzieć i się posilić

Z całą pewnością Palmiarnia jest godna polecenia i warta jest swojej ceny. Uważamy, że bardzo dobrze się stało, że miejsce to zostało wyróżnione na specjalnym bilecie dającym zniżki na zwiedzanie. Niedługo sprawdzimy kolejny obiekt, który został wybrany, jako propozycja specjalna, a będzie to Muzeum Porcelany. Wszystkie dotychczasowe miejsca, które zwiedziliśmy i opisaliśmy na blogu nas zachwyciły i gorąco je polecamy.